Porfyri

jag sitter och googlar lite på vampyrer och när man talar om var myten om vampyrer (eligt mig "myten", eftersom jag tror att de existerar) kommer ifrån så står det om en sjukdom som heter Porfyri. Symptomen är att man blir blek, man är känslig för solljus och man kan dö av vitlök. Här är från en sida:
"Bakom myten om vampyrer finns det flera tänkbara förklaringar. Enligt en av dem uppkom myten i böhmen under medeltiden, där byarna var isolerade, vilket gjorde att alla främlingar betraktades som farliga, men framför allt ledde isolationen till inavel, och deformationer. Det finns bland annat en sjukdom (porfyri) vars symptom liknar beskrivningarna av vampyrer: en oförmåga att binda hemoglobinet i blodet gör att bäraren ser blek ut; porfyrinet som lagras nära huden är ljuskänslig (vampyrernas rädsla för solljus), och vitlök innehåller enzymer som under vissa omständigheter kan döda dem. Dessutom kan porfyrinet orsaka att tandköttet dras tillbaka så att tänderna ser större ut, och blodtörsten kan komma av bristen på friskt hemoglobin."

Jag har alltid täkt ungefär som att "Något sånt här är inte något man bara kommer på som ingenting, det måste finnas en anledning till att man tror på vampyrer så någon måste veta eller ha vetat för länge sen (typ innan den dog) att vampyrer finns och så måste den ha spridit rykten som andra utvecklade till sin egna historia..."

Isabelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas inte)

Din hemsida:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0